Fordfakta

Ford Motor Company, är en amerikansk biltillverkare som grundades den 16 juni 1903 med Henry Ford som vd och chefsingenjör, med säte i Dearborn, Michigan, USA. Ford fordEuropa har sitt säte i Köln, Tyskland. Ford är världens fjärde största biltillverkare, efter Toyota, General Motors och Volkswagen AG. 

Henry Ford lade grunden till företagets succé genom att vara en av de första att satsa på löpandebandprincipen, som kraftigt reducerade byggtiden för en bil. De första Ford-bilarna var enkla och driftsäkra konstruktioner. Ford blev snabbt en av USA:s och världens största tillverkare, en position som man behållit. 1991 hade koncernen 333 000 anställda i 26 länder, varav 157 000 i USA.

Produktionen startade i Highland Park 1903 med modell A. Genombrottet kom med T-Forden 1908 och man flyttade till en större fabrik för att kunna leverera tillräckligt med bilar. Det var nu man utvecklade löpandebandprincipen. Ford Motor Company hade från början en målsättning att tillverka bilar som kunde bli ”var mans egendom”. Man satsade på en hög förädlingsgrad av alla delar till bilen inom det egna företaget på samma fabriksområde, en hög standisering av komponenter som kunde användas till olika delar i bilen, enkel teknik och massproduktion för att få ner priset på produkten. Bilen som tidigare hade varit en lyxvara för de allra rikaste i samhället kunde nu produceras till ett pris som den vanlige inkomsttagaren hade råd med. Vid introduktionen av T-Forden 1908 kostade den 950 dollar och 1927 hade Ford lyckats pressa ner priset till 250 dollar.

År 1917 började man tillverka traktorer under namnet Fordson. Som 1910−talet gick vidare blev Ford Motor Companys marknadsandel ännu större och år 1918 var hälften av alla bilar i USA av modell T, då det hade redan tillverkats 15,5 miljoner exemplar av modellen. 1919 medförde en förändring för företaget då Henry Fords son Edsel Ford övertog ledningen av företaget även om Henry Ford fortfarande hade ett inflytande.

Från 1920−talet blev Ford ett globalt företag med försäljning över hela världen. I Europa etablerades egna Ford-bolag, till skillnad från att köpa upp redan existerande som konkurrenten GM gjorde. Samtidigt satsade på global försäljning förlorades marknadsandelar varpå man tog fram en ny modell som skulle vara billigare och kunna köpas av fler. Konkurrenter som GM hade börjat leverera modeller med mer lyx och i fler färger. Trots att Fords marknadsandel har förminskat fortsatte företaget att växa och år 1930 arbetade totalt 81 000 personer på Fords fabriksområde Rouge Plant i Dearborn, Michigan, där samtliga komponenter till bilarna tillverkades och monterades från råvara till färdig bil, fabriksområde som hade en effektiv golvyta på nära 65 hektar (650 000 m²).

1945 blev Henry Ford II ny chef för företaget. Då hade hans far Edsel Ford avlidit 1943 och företaget leddes av den åldrade Henry Ford. År 1955 blev Ford ett aktiebolag. 1960 blev Robert McNamara den första vd för Ford som inte var medlem av familjen Ford. Ford tillverkade flera klassiska modeller och under 1960-talet lanserades Fordklassikern Ford Mustang i USA som blev en av Fords största klassiker. Under samma tid fick även traktorerna namnet Ford och man utvidgande traktordivisionen via uppköpet av New Holland.

Under 1970-talet ledde Lee Iacocca företaget, detta dock slutade 1978 då han sparkades och gick över till Chrysler. År 1989 köpte Ford Jaguar och två år senare sålde Ford deras traktortillverkning till Fiat.

Under 1990-talet var Ford Taurus en storsäljare. År 1999 skapades Premier Automotive Group (PAG) där Ford samlade sina lyxmärken: Jaguar, Aston Martin, Land Rover och Volvo. Under senare år har Ford brottats med ekonomiska problem som en följd av dålig försäljning på den amerikanska hemmamarknaden. Under 2006 inleddes ett omfattande program för att skära ner på kostnader. Alla märken utom Volvo såldes 2007−2008 som en följd av koncernens ekonomiska kris. Men under 2010 såldes Volvo till det kinesiska företaget Zhejiang Geely Holding Group som även kontrollerar den kinesiska biltillverkaren Geely. Som Ford går in i 2010−talet drar företaget kraftigt ner på antalet anställda och fabriker riskerar att läggas ner. Man satsar samtidigt på att få fram nya modeller som ska locka kunderna tillbaka.

Några Ford-länkar;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ford_Motor_Company

http://sv.wikipedia.org/wiki/T-Ford

http://www.fordclubsweden.se/

Lämna en kommentar