RMS Olympic (Royal Mail Steamship) var en brittisk oceanångare som byggdes 1910-1912 på Harland & Wolff varvet i Belfast, samtidigt som systerfartyget RMS Titanic, för White Star Line med högkvarter i Liverpool, England. RMS Olympic var i stort sett identisk med RMS Titanic var 275 meter lång, hade ett djupgående på 11 meter och gjorde 23 knop med hjälp av 3 stora ångturbiner. 1919 konverterades hon från koleldning till oljeeldning.
RMS Olympic gjorde sin jungfrufärd, från Southampton via Cherbourg-Octeville och Queenstown på Irland, till New York i juni 1911. Samma år kolliderade hon med den brittiska kryssaren HMS Hawke utanför Isle of Wight och tvingades till reparation på varvet i Belfast.
Den 14 april 1912 var RMS Olympic på väg tillbaka till Europa från New York och fångade då upp nödsignaler från sitt systerfartyg RMS Titanic men var för långt ifrån för att vara till någon hjälp.
Under andra världskriget tjänstgjorde hon som trupptransportfartyg då hon, utrustad med kanoner för ubåtsbekämpning, lyckades överleva fyra ubåtsattacker, och 1918 rammade och sänkte hon en tysk ubåt.
RMS Olympic var som mest framgångsrik under det tidiga 1920-talet, men mot slutet av decenniet minskade utvandringen från Europa kraftigt och börskraschen 1929 drabbade Amerikalinjerna hårt och hon lämnade New York för sista gången i april 1935.
RMS Olympic togs ur bruk samma år för att 1937 flyttas till Inverkeithing, Skottland för slutgiltig skrotning.