Ölands järnvägsnät 1906-1961

Den första järnvägssträckan på Öland (Borgholm-Böda Järnväg – BBJ) var en 55 km lång smalspårig järnväg mellan Borgholm och Bödanorra Öland som invigdes den 7 december 1906. Här körde man med tre kokseldade tanklok, ett antal godsvagnar, fem passagerarvagnar och två postvagnar och det fanns lokstall med vändskiva både i Böda och Borgholm. Trafikunderlaget var dåligt, passagerarna var få och verksamheten dominerades av lantbrukets behov och produkter vilket gjorde att bolaget fick stora ekonomiska svårigheter och 1927 övertogs Borgholm-Böda järnväg av den ekonomiskt starkare Södra Ölands Järnväg.

Södra Ölands Järnväg (SÖJ) som kom till i etapper under 1909-1910, var en 96 km lång smalspårig (smart nog med samma spårvidd, 891 mm, som den norra järnvägen) järnväg, först mellan0331ySycWAc7 mellan Borgholm och Färjestaden som invigdes i november 1909 och den återstående sträckan till Näsby (Ottenby) öppnades i februari 1910. Här körde man med sju stycken kokseldade tanklok, nio personvagnar, två postvagnar och ett stort antal godsvagnar. lokstall och vändskivor fanns i Ottenby och Färjestaden.

Även Södra Ölands Järnväg (SÖJ) drogs med stora ekonomiska problem och 1928 bildade man Ölands Skärmbild (4523)Järnvägar (ÖJ) och norra och södra järnvägarna slogs samman till en förvaltning med sträckan Näsby – Mörbylånga – Färjestaden – Borgholm – Böda (151 km).

Den Öländska Järnvägen köptes av Statens Järnvägar (SJ) 1947 och drevs därefter fram tilsjl räslbussden 1 oktober 1961 när all järnvägstrafik på Öland lades ner. En stor del av godstrafiken var säsongstransporten av sockerbetor till sockerbruket i Mörbylånga. Under SJ fortsatte trafiken med rälsbussarna och ångloken började ersättas av dieseldrivna lokomotorer.

Även om mycket är borta så finns det en hel del på ön som påminner om den Öländska Järnvägen, Det mest märkbara är Stationshusen, de flesta är privatbostäder idag, några står öde, en del stationshus och hållplatser är för alltid borta.

Tittar man lite runt omkring kan man se rester av banvallen parallellt med landsvägen. Enpumphus semafor finns vid Borgholms station, Vid Lindby finns både stationshus och vattentorn kvar.

Föreningen Ölands Järnväg hemsida finns massor av fakta för den som vill gräva djupare i Ölands järnvägshistoria.

Skärmbild (4525)

Skärmbild (4528)

Färjestaden-nutid

mörbylånga

ottenby

Lämna en kommentar

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close